Miten Emil Lähteenmäestä tuli informaatioverkostojen opiskelija
Emil Lähteenmäki on 20-vuotias Aalto-yliopiston opiskelija Helsingissä. Hän aloitti opintonsa tänä syksynä. Hän päätyi Aalto-yliopistoon vähän sattumalta, koska laittoi opiskelupaikkansa yhteishakuun omien sanojensa mukaan ”villinä korttina”. Emil kävi kirjoitusten jälkeen pääsykokeessa ja sai opiskelupaikan. Kurssit vaikuttivat mielenkiintoisilta, joten hän oli todennut ennen yhteishakua, että tämä voisi olla sopiva opiskelupaikka hänelle.
Emil tarvitsee opiskeluissaan paljon kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja. Hänen opiskeluissaan on paljon ryhmätyöskentelyä, missä edellä mainittujen taitojen lisäksi myös viestintätaitojen osaamisesta on paljon hyötyä. Ryhmässä pitää myös Emilin mukaan osata kuunnella, esittää kysymyksiä, kertoa selkeästi omista mielipiteistään ja ottaa kantaa sekä perustella omaa näkemystään. Näitä taitoja tuli Emilille vastaan äidinkielen tunneilla harvemmin. Harvemmilta kerroilta, kun kyseisiä taitoja tuli Emilillä vastaan, niistä oli kuitenkin eniten hyötyä Emilin jatko-opintoihin.
Emilin opintojen tarkoituksena on auttaa selviytymään vähän enemmän kaoottisimmissakin tilanteissa. Ryhmäkokojen kasvaminen on hankaloittanut selkeän viestinnän toimimista, mitä Emil on harjoitellut opinnoissaan. Isot ryhmät voivat kuitenkin myös moninkertaistaa jäsentensä yksittäiset voimavarat, missä tehokkaasti toimiminen on erittäin tärkeää Emilin mielestä. Emilin opinnoissa on siis myös puhdasta viestintää, mutta myös muita taitoja Emil oppii opinnoissaan epäsuorasti. Esimerkiksi erilaisissa teknillisissä aineissa pitää pystyä kertomaan oma ratkaisu selkeästi ja ytimekkäästi, mitä Emil harjoittelee paljon vuosikurssilaistensa kanssa.
Saara Laakso
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti